Prawidłowe zmiany hormonalne w ciąży

Kategoria:

Opis

Gdy tylko zajdziesz w ciążę, twoje ciało zaczyna przygotowywać się do ochrony i utrzymania ciąży. Zwiększa to poziom hormonów estrogenu i progesteronu we krwi. Przeczytaj więcej o tym, co te hormony robią w twoim ciele w naszym artykule o hormonach ciążowych.

Wysokie poziomy progesteronu i estrogenu są ważne dla zdrowej ciąży, ale często są przyczyną niektórych typowych niepożądanych skutków ubocznych. Dotyczy to zwłaszcza pierwszego trymestru.Oprócz porannych mdłości i zmęczenia możesz odczuwać wahania nastroju i odczuwać płaczliwość lub łatwość irytacji. Gdy twoje ciało przyzwyczai się do wyższych poziomów tych hormonów, objawy zwykle mijają. Ale niektóre kobiety doświadczają ich przez całą ciążę. wszystko o ciąży

Normalne zmiany emocjonalne w ciąży

Oprócz emocjonalnych wzlotów i upadków spowodowanych wzrostem poziomu hormonów w ciągu pierwszych trzech miesięcy, uczucie rozwijania nowego życia może być ekscytujące i wzbudzające podziw. Często zdarza się również, że kobiety czują się niespokojne, wrażliwe i przytłoczone dużymi zmianami, jakie przyniesie ciąża i narodziny dziecka.

Nawet jeśli czujesz się podekscytowana ciążą, z pewnością będziesz mieć niepokojące myśli. Być może będą też trudne decyzje do podjęcia. Większość kobiet ma wiele pytań, które sobie zadają. Mogą wątpić w swoje zdolności jako matki, jak zmieni się ich związek lub jak poradzą sobie finansowo.

Inne normalne zmartwienia to:

Co zrobić, jeśli przypadkowo zrobię coś, co zaszkodzi dziecku, na przykład zjem lub wypiję coś, czego nie powinienem?

Czy powinnam przestać uprawiać seks w czasie ciąży?

Jak będzie wyglądał poród?

Czy moje życie powróci do normy, np. czy mogę wrócić do pracy?

Jeśli wcześniej miałaś problemy z ciążą, możesz również martwić się, że to się powtórzy. Zarządzanie emocjami w czasie ciąży. Trudno jest jasno myśleć lub czuć się pozytywnie, gdy źle się czujesz i jesteś zmęczony. Dbanie o siebie fizycznie, zwłaszcza dużo odpoczynku i snu, pomoże zachować proporcje niepokojących emocji.

Ważne jest również spożywanie kilku małych, zdrowych posiłków dziennie i unikanie słodkich pokarmów, alkoholu, herbaty, kawy i napojów gazowanych.

Łagodne lub umiarkowane ćwiczenia mogą poprawić nastrój i ogólną sprawność, a także przynieść korzyści rosnącemu dziecku i porodowi. Staraj się codziennie wykonywać jakąś aktywność. Unikaj sportów kontaktowych lub forsownych ćwiczeń, zwłaszcza jeśli nie byłaś aktywna przed ciążą .

Jeśli możesz, ogranicz inne źródła stresu i znajdź sposoby na poprawę swojego samopoczucia emocjonalnego. Staraj się radzić sobie ze zmartwieniami pojedynczo, zamiast czuć się przez nie przytłoczony.Dowiedzenie się o uprawnieniach do zasiłku, wizytach położnych, o tym, co powinnaś jeść i czego potrzebujesz dla swojego dziecka, może być przytłaczające. Więc rozpoczęcie listy rzeczy do zrobienia może pomóc ci zorganizować te rzeczy. Ten NHS zawiera wiele przydatnych informacji.

Wypowiedzieć

Tłumienie obaw tylko zwiększy Twój niepokój. Porozmawiaj o swoich uczuciach i zmartwieniach z kimkolwiek, z kim czujesz się komfortowo. Może to być Twój partner, przyjaciele, szersza rodzina lub położna.Rozmowa z innymi kobietami lub parami może również ujawnić, że nie jesteś sam w swoich doświadczeniach. Dołączenie do kursu przedporodowego, takiego jak te z NCT, zajęć jogi ciążowej lub grupy „bumps and babies”, może zapewnić ci natychmiastową sieć wsparcia.

Kiedy możesz potrzebować więcej wsparcia swoimi emocjami. Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że istnieje różnica między normalnymi emocjami związanymi z ciążą a problemami ze zdrowiem psychicznym. Ciąża może być czasem, w którym kobiety po raz pierwszy doświadczają problemów ze zdrowiem psychicznym.Więcej niż jedna na osiem kobiet doświadcza depresji lub lęku w ciąży, a czasem obu.

Zawsze spotykaj się z lekarzem rodzinnym lub położną, jeśli:

mieć długotrwałe uczucie smutku

masz natrętne myśli, których nie możesz kontrolować

straciłeś zainteresowanie rzeczami, które zwykle lubisz

angażujesz się w powtarzające się wzorce zachowań, takie jak wielokrotne mycie rąk lub sprawdzanie mediów społecznościowych

czuć się bezwartościowym

czujesz się niezdolny do koncentracji lub podejmowania decyzji

mają trudności z zasypianiem lub zasypianiem

straciłeś apetyt

mają ataki paniki

odczuwasz chorobliwy lęk przed porodem

myśli o samobójstwie.

Jeśli w przeszłości miałaś depresję, stany lękowe lub jakąkolwiek inną diagnozę dotyczącą zdrowia psychicznego, porozmawiaj o tym ze swoją położną na początku ciąży. Nawrót może być możliwy w czasie ciąży lub po porodzie.